Bloedheet en toch trainen?!

Het belooft komend weekend tropisch warm te worden in Nederland. En toch zou het goed zijn als we lekker gaan trainen. We zijn vaak in die hitte wat minder gemotiveerd. Maar met voldoende vochtinname en niet te gek doen, kan het best in de ochtend of namiddag.

Hoe zorg je er nou voor dat er toch gesport wordt, ondanks dat je je sloomer voelt met het warme weer? Daar is een aardig onderzoek naar gedaan.

Recreatieve wielrenners voerden in wisselende volgorde 3 keer een 30 minuten durende tijdrit uit op een ergometer. Ze kregen tijdens de test feedback over temperatuur en luchtvochtigheid Dat deden ze een keer bij 21,8 °C (sit A) en bij 31,4 °C(sit B). Ook werd een test uitgevoerd in een tevens warme conditie van31,6 °C (sit C), maar tijdens deze test was de feedback niet correct. Er werd tegen de wielrenners gezegd dat de temperatuur 26,0 °C was.

Het doel bij alle testen was om een zo groot mogelijke afstand af te leggen. Na afloop van alle testen bleek dat de wielrenners tijdens Sit 3 inderdaad verder hadden gefietst dan tijdens Sit B (16,74 km vs 15,88 km), en even ver als tijdens Sit A (16,63 km).

Oftewel het  bewust krijgen van misleidende informatie over de temperatuur kan leiden tot prestatieverbeteringen tijdens het fietsen in een warme omgeving.

Tja, wat kunnen we hier nou mee, want onszelf voor de gek houden, dat gaat niet. Als je komend weekend tegen jezelf zegt dat het 26 °C is en heus niet 31 °C, dan zal dat niet al te veel helpen. Maar tegen je trainingsmaatje die zondagochtend belt om te zeggen dat ie naar het zwembad gaat in plaats van met jou een rondje wielrennen omdat het toch echt te warm is, kunt je er best een paar graadjes afkletsen. (Oooh, hier is het maar 26 °C hoor, je thermometer klopt niet). Daarmee trek je je maatje misschien wel net over de streep en trainen jullie als altijd. Je zult merken dat je net zo voldaan bent en ach, met dat windje erbij viel het je nog best mee. Zo veel last hadden jullie nou ook weer niet van de warmte. Als je tenminste voldoende vocht hebt ingenomen en je voldoende beschermd hebt tegen de zon.

Voor de coach die denkt, ha, ik ga mijn sporters eens misleidende informatie geven over de rondetijden, zou ik zeggen: pas op! Als de sporter achter deze goedbedoelde foutieve feedback komt, dan kan het vertrouwen wel eens voorgoed weg zijn. In dat geval geldt: baat het wel, dan schaadt het ook!

Bron: Castle PC, Maxwell N, Allchorn A, Mauger AR, White DK (2012) Deception of ambient and body core temperature improves self paced cycling in hot, humid conditions. Eur. J. Appl. Physiol., 112: 377–385



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>