Bijgeloof of mentale routine

Bijgeloof in de sport is een wijdverbreid fenomeen. Bijgeloof wordt omschreven als ieder gedrag wat niet direct bijdraagt aan de technische uitvoering van de sport, maar wat je doet om geluk of angst te beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de voetballer die enkel zijn gelukssokken wil dragen of de tennisser die bij het spelen van de rally zichzelf opdraagt de lijnen van het veld niet te raken. Dit bijgeloof kán je helpen bij de sport, maar vaker werkt het tegen je.

Mentale routines (pre-performance routines) lijken op bijgeloof. Dit zijn namelijk ook herhaald uitgevoerde handelingen, maar ze hebben een andere functie.

Denk bijvoorbeeld aan het drie keer stuiten van de basketballer voor de vrije worp, de oefenswing van de golfer en de denkbeeldige sprong van de hoogspringer vlak voor de aanloop.

De functie van de mentale routine is het zich beter kunnen concentreren, het jezelf klaarmaken voor de actie en het bevorderen van een vloeiende automatische uitvoering van bewegingen, zonder dat allerlei bijgedachten je storen. Je verzamelt als het ware alle aandacht voor de actie.

Mentale routines zijn bewezen effectief. Door een goede mentale routine verbeteren prestaties bij het darten, penaltyschieten, serveren, verspringen et cetera.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>